Het is nu di jul 29, 2014 7:38 am
Verander lettergrootte
konijnenforum.nl Voor al je vragen over konijnen.

Gezondheid

Pluis niet in orde

Pluis niet in orde

Berichtdoor Lieke » za mei 17, 2008 11:03 pm

Pluis, mijn gecastreerde ram van 3 jaar oud zat heel stilletjes in de ren, reageerde nauwelijks en wilde niet eten. Om 17.00 uur was er nog niets aan de hand, toen ik om 21.00 uur terugkwam van mijn werk zat hij er ineens zo bij. Ik heb hem meteen naar binnen gehaald, in de kleine kooi met een kruik en handdoeken.

Ik dacht gelijk aan gas, en na het bestuderen van konijnen.nl ben ik om 22.30 uur nog naar de apotheek gereden voor Aeropax. Dit heeft hij het afgelopen uur 3 keer gehad (telkens een dosis van 2.5 ml) Ook heeft hij 0.85 ml Primperan gehad voor zijn darmen, dit had ik van de dierenarts meegekregen voor noodgevallen. Direct na de eerste keer medicijnen wilde hij een rozijntje. Terug in zijn kooi at hij een klein beetje witlof en een paar sprietjes hooi.

Imiddels is het een uur na zijn eerste medicijnen, hij heeft al wat natte groenten op, en ook eet hij weer hooi. Het lijkt de goede kant op te gaan dus. Over een uur krijgt hij nog een keer Aeropax, daarna zie ik wel verder. Ik hoop heel erg dat het deze nacht goed blijft gaan, ik zal in elk geval niet veel slapen :wink:
Lieke

Berichtdoor GizLi » za mei 17, 2008 11:21 pm

Ik weet hoe het is als een van je beesies niet in orde is :wink:
Heb het zelf helaas al te vaak mee moeten maken.

Ik hoop voor je dat hij lekker opknapt.
Meer kan je niet doen dan dat je nu al voor hem gedaan heb :wink:

Ik slap vanacht dus naast een van mijn nijnen omdat hij een gebroken poot heeft :cry:
Hij heeft nu zoveel aandacht nodig,mag niet loslopen wat hij altijd doet.
GizLi

Berichtdoor Lieke » zo mei 18, 2008 12:26 am

Pluis is inmiddels aardig opgeknapt, terwijl ik dit schrijf is hij de woonkamer aan het verkennen (woonkamer = normaal het terrein van Eddynijn) Hij heeft bijna een uur samen met mij op de bank gelegen, ik heb zijn buikje een massage gegeven, en hij heeft een groenteschotel van 40 gram helemaal opgegeten, op een paar stukjes witlof na. De andijvie ging er wel goed in. Om 0.40 uur heeft hij de laatste keer aeropax gehad, nu kijken of hij ook zonder kan :)
Lieke

Berichtdoor Chwhynny » zo mei 18, 2008 7:03 am

Succes! Hoe is het nu met hem?
Chwhynny

Berichtdoor Lieke » zo mei 18, 2008 7:07 am

Hij is vrij actief, keutelt goed, en heeft weer zin in eten. Vannacht om 2.40 uur de laatste keer Aeropax gegeven voor de zekerheid, hierna ben ik voor 3 uurtjes naar bed gegaan. Vanochtend om 6.40 uur heb ik hem voor het laatst Aeropax gegeven. Wel ga ik nog even door met de Primperan tot hij weer helemaal de oude is.

Ik ga hem straks ook weer bij Inky zetten, beiden zijn op dit moment erg eenzaam. Misschien dat hij samen met Inky nog meer opknapt :wink:
Lieke

Berichtdoor Chwhynny » zo mei 18, 2008 7:54 am

Fijn dat je zo goed voor hem zorgt en dat het beter gaat. Ik ben zelf ook heel wat nachtjes opgebleven met zieke konijntjes zo door de jaren heen. Ik maak me dan altijd zo'n zorgen, dan blijf ik er liever gewoon naast zitten.
Chwhynny

Berichtdoor Riek » zo mei 18, 2008 9:15 am

Wat goed dat het weer beter gaat met Pluis :D Het is inderdaad eng als je nijn er opeens lusteloos bijzit...ik heb het met Henry gelukkig nog maar 1x meegemaakt vlak na zijn castratie (toen moest hij naar de dierenarts voor een extra injectie pijnstiller), en hoop het natuurlijk nooit meer mee te maken :? Ben echt blij voor je dat Pluis zich weer goed voelt, het is heerlijk om te zien als een konijn weer opknapt :D
Groetjes van Riek, Henry & Rosey.
Riek

Berichtdoor Trice » zo mei 18, 2008 2:51 pm

Blijf iig doorgaan met de primperan totdat Pluis weer goed gaat eten. Hou de ontlasting ook goed in de gaten.

Maar gelukkig was je er op tijd bij!
Wat is er nou mooier dan 1 konijn?
Juist ja, 2 konijnen!
Trice
Moderator

Woonplaats: Nederland Leeftijd:28......................... Konijnen:Kismo & Keltya

Berichtdoor Lieke » zo mei 18, 2008 2:52 pm

Bedankt voor jullie reacties!
Vanochtend om 11.00 uur heeft Pluis zijn tweede en hopelijk laatste dosis Primperan gehad. Hij vond het vreselijk, en het was erg moeilijk om het in te dienen. Vanaf 15.30 uur zit Pluis weer buiten, ik heb hem direct bij Inky in de ren gezet. Er werd uitvoerig gesnuffeld en er waren wat achtervolgingen, maar binnen 10 minuten lagen ze al tegen elkaar aan.

Ik ben nu aan het uitzoeken wat de oorzaak is geweest. Pluis is erg stressgevoelig, maar ik heb niet het idee dat hij de afgelopen tijd meer stress heeft doorgemaakt. Het kan ook niet aan het eten liggen, hij heeft de afgelopen weken niets nieuws gehad. Misschien dat ik toch zijn kiezen eens laat controleren, twee jaar geleden had hij beginnende haakjes :?
Lieke

Berichtdoor Trice » zo mei 18, 2008 2:57 pm

Als hij al eerder last heeft gehad van haakjes, is dat zeker een aanrader om dat idd na te laten kijken.

Verder kunnen meerdere dingen de oorzaak zijn. Het voornaamste is stress, voeding + water, huisvesting & beweging, bodembedekking en erfelijkheid. Soms kom je de oorzaak helemaal niet te weten.
Wat is er nou mooier dan 1 konijn?
Juist ja, 2 konijnen!
Trice
Moderator

Woonplaats: Nederland Leeftijd:28......................... Konijnen:Kismo & Keltya

Berichtdoor Corina » zo mei 18, 2008 8:54 pm

Ik ken het helemaal: op de bank slapen bij een ziek konijn.
Ben blij voor je dat Pluis al wat beter is. :)
Hier komt gas soms voor als ze in de rui zijn, voor de rest hebben ze geen stress en dezelfde voeding.
Groetjes van Corina, nijntje Snowy, syrtje Sproetje, robo Dotje en valkparkietje Chica.
Corina

Keer terug naar Gezondheid